Selasa, 21 Oktober 2014

' kembali '

hari ini aku mengukir senyuman .
esok juga aku mengukir senyuman .
dan hari seterusnya masih ada senyuman yang aku ukirkan untuk kau dan dia .
itulah realiti .
realiti apa yang kau lihat pada fizikal aku .
realiti apa yang mampu kau dan dia lihat di mata kasar kalian .

tapi apa kau dan dia mampu melihat kisah kehidupan aku ?
betapa aku cuba untuk menempuh apa yang kalian maksudkan dunia ?
betapa aku takut akan akhirat ?

benar , aku dilahirkan bawah agama yang mulia .
agama aku mulia . ISLAM namanya .

tapi . aku ?
aku seorang pendosa .
melakukan dosa tanpa noktah .
hanya sedikit usikan syaitan .
kaki aku longlai menaluki dunia .
angkuh dan bongkak memegang gelaran pendosa .
malah aku riak melakukan dosa tanpa menyedari kehadiran nioktah .

demi Allah .
aku masih lagi bongkak membuat dosa .
biarpun aku tahu ajal aku pada bila- bila masa .
kesedaran datang memberi salam beribuan kali .
tapi aku sedikit pun tak peduli .
sedangkan pintu taubat Allah buka seluasnya untuk hambaNya seperti aku .
tapi aku masih angkuh dengan semua itu .

kini , hati aku menangis bila memikirkan semuanya .
detik ini , aku sungguh malu dengan diri sendiri .
betapa jijik aku rasakan diri aku .
betapa hinanya diri aku .
betapa malunya aku pada agama aku .
bila aku hanya mengadu pada nun yang satu , Allah ketika musibah menyapa diri aku .

dengan izin Allah .
aku ingin tanamkan maksud ' kembali ' di dalam diri .
aku mahu kembali tersenyum fizikal dan rohani .
kembali untuk memegang kata - kata .
' bertaubat sebelum terlambat '

salam akhiran pena aku kali ini .
salam akhiran .
salam bersua kembali di lain coretan pemikiran .

2 ulasan:

  1. suka coretan awak. pedoman untuk diri ini.

    BalasPadam
    Balasan
    1. Alhamdullillah . moga menjadi pendoman hidup .
      moga dapat perbaiki diri kita .

      Padam