Selasa, 16 Disember 2014

istimewanya " si dia "

salam bacaan untuk pembaca .
salam permulaan cerita tentang kehidupan empunya blog .

kau masih mampu melihat bintang .
ya benar !
mata kau masih mampu melihat betapa tingginya langit milik pencipta .
kau juga mampu melihat betapa rendahnya tanah yang kau pijak .
pastinya kau mampu mengukur betapa dalamnya rumah untuk kau kekal abadi (kubur) .
kau dan aku mampu merasai semua itu .
tapi kau dan aku angkuh dengan nikmat itu .

tapi diri aku masih tidak memahami .
mengapa kau dan aku pelu keji ?
perlu hina dan perlu maki pada si dia .
ya ! si dia .
si dia yang seba serbi kekurangan fizikalnya ?
yang tidak mampu melihat betapa indahnya bintang .
betapa tingginya langit .
dan betapa rendahnya tanah yang dia pijak .

tahukah kau dan aku .
bahawa si dia mampu merasai betapa indahnya alam ini .
mungkin bukan dengan penglihatan .
tapi dengan kesyukuran .

tahukah juga kau dan aku ?
bahawa si dia tidak pernah mengadu mengapa dilahirkan sebegitu .
mengapa dia kekurangan ?
kerana dia tahu . Penciptanya telah menjadikan dia salah satu penghuni syurga Allah .

mengapa aku tinta sedemikian ?
kerana si dia tidak mampu melihat zina seperti mana kau dan aku lihat .
kerana si dia tidak mampu berkata hina seperti kau dan aku ucapkan .

si dia makhluk mulia .
Allah jadikan dia teristimewa di sisiNYA .
kau dan aku tidak diberi kuasa untuk menghina .

salam akhiran tinta .
moga kita mampu memperbaiki kelemahan .

Tiada ulasan:

Catat Ulasan